reklama

Ako sa efektívne učiť 1

Človek od človeka sa líši i tým najjemnejším detailom, i ochlpením, i farbou očí i štýlom učenia sa. Čo majú ale všetci spoločné je, že majú potrebu sa učiť. Skúsim zhrnúť pár bodov, ktoré by mali pomôcť v schopnosti pamätať si informácie efektívnejšie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (59)

Neučiť sa veľa = učiť sa všetko, ale stručne

Dôležité je skutočne neučiť sa veľa v zmysle kvanta informácií. Ak sa chce človek veľa naučiť, vidí pred sebou to obrovské množstvo informácií, ktoré ho dokážu priviesť až na pokraj zúfalstva. Viem, čo hovorím, sám som to zažil. Učiť sa pomenej a efektívne znamená učiť sa viac. Ako na to?

Dôležité v tom, aby sa človek neučil veľa, je učiť sa skutočne len to, čo človek potrebuje.

Ak sa potrebujem naučiť na skúšku, písomku, naučím sa na ňu, to je jasné. Ale koľko informácií z toho skutočne potrebujem? Určite všetky. Položme si otázku inak: „koľko informácií z naučeného skutočne potrebujem vedieť do života?“ Určite nie všetky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je to kvôli tomu, že jeden človek nemôže vedieť všetko. Je toho proste moc. Už len prelozenie pár stránok na internete poskytuje nezapamätateľné množstvo dát. Potrebné sú všetky, pretože inak by sa k nim nedalo dostať. Ale vedieť stačí len podstatu z toho, hrubé črty, body. Pokiaľ sa kniha dlhodobo nemení v rozsahu niekoľko strán mesačne, týždenne, denne, webové stránky sa menia rádovo v desiatkach, stovkách, tisíckach strán za deň. Je to neporovnateľné množstvo textu, ktorý človek musí byť schopný prijať – a každý deň nové a nové. Neudržateľné tempo. Potím sa už len pri pomyslení na také množstvo informácií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V knihe nalistujem do obsahu, prípadne registra, a hľadanú informáciu nájdem vždy na rovnakom mieste. V internete sa informácie neustále menia, presúvajú. I keď sa to z krátkodobého hľadiska tak javiť nemusí. Roky môžete chodiť na jednu stránku. Tá ale môže zaniknúť a požadovaná informácia sa presunie inde (v tom horšom prípade zapadne prachom na pevných diskoch majiteľov).

Ak si budete informácie vedieť triediť a pamätať si len hrubé črty z toho množstva, zapamätáte si viac. Dnes je už fádne nosiť v hlave encyklopedické vedomosti. Vyšlo to proste z módy a už ani baby na to neletia ;-).

Stručný príklad (pamätanie si veľa informácií na jednoduchom príklade):

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(1) „Ísť nakúpiť podľa zoznamu, ktorý leží na stole v kuchyni. Potom poliať rastliny, odpísať na e-mail známemu. Vytvoriť prezentáciu nového produktu.“

Premyslené pamätanie (stručne, ale účinne):

(2) „Nákup – kuchyňa – suché rasliny – e-mail – prezentácia.“

V čom sú príklady (1) a (2) iné? Pamätať si mi stačí len niekoľko podstatných výrazov, bez zbytočných doplnkov a prívlastkov. Po zapamätaní si takéhoto stručnejšieho zoznamu (2) mozog automaticky vyvolá otázku, ktorá bude zodpovedaná na mieste, kde odpoveď na danú činnosť očakávam. Nezdržiavam sa analyzovaním zbytočného textu, ako je tomu v príklade (1). Priamo riešim problém a nezdržiavam sa omáčkami – i keď v jedle sú omáčky skvelé.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Riadenie sa príkladom (2): aký nákup? Čo je s kuchyňou? Prídem do kuchyne a do očí mi padne zoznam, čo mám nakúpiť. Suché rastliny? Treba poliať. E-mail? Zapnem si mailového klienta a zistím, že niečo mám nedokončené. Prezentácia? Otvorím príslušnú aplikáciu a vtedy mi napadne, že musím na nej začať pracovať.

Takto sa dá pamätať skutočne veľa a hocičo. A nič iné nestačí urobiť, len to skúsiť.

Vedieť hľadať a nájdené spracovať

Teda konkrétne treba vedieť: kde hľadať, čo hľadať a ako s nájdeným efektívne narábať. Toto sú hlavné požiadavky na vedomosti dnešného človeka.

Pamätanie si menej informácií so sebou prináša problém hľadania informácií. Nepotrebujem dnes vedieť, z čoho sa skladá klasická pizza, teda: klasická pizza sa skladá z cesta, plátkového syra, olív, paradajok, ...

Stačí vedieť, čo mám hľadať (pizza) a ako spracovať dané informácie – nájsť potrebnú frázu práve pre zloženie takejto pizze.

Preto je dobré vedieť, čo je hlavným znakom hľadanej informácie (napríklad aj pomenovanie tej veci), čím by sa to malo vyznačovať a vedieť, kde hľadať. Potom by to už nemal byť problém. I keď všetko chce cvik.

Príklad (hľadám zloženie klasickej, originálnej pizze):

Hľadám teda výraz orignal pizza. Nie vždy ale môžu byť výsledky také, ako by som sa prial. Nakoniec narazím na momentálne najlepší zdroj, ktorý ma (už po nejakej tej skúsenosti) najviac zaujme. Čítať sa mi celý text nechce, to je jasné. Hľadám len originálne zloženie pizze. Stačí teda aktivovať vyhľadávanie v prehliadači (Ctrl+F) a dať vyhľadať nejakú kombináciu slov "orignal pizza". Aj po jednom z daných výrazov. Nenájdem? Idem na ďalší zdroj. Nájdem? Skvelé.

Zhrnutie

Zdá sa, že pamätať si, ako hľadať, kde hľadať, čo hľadať je náročnejšie, ako pamätať si konkrétne veci. No nie je tomu tak. Pri konkrétnych veciach si musím pamätať všetko, kdežto pri stručných informáciach si pamätám menej, plus jedna informácia, ako hľadať.

V tomto štádiu je dobré poznamenať, že dôležitým prvkom vzdelanosti je hľadanie a nachádzanie súvislostí medzi naučenými stručnými informáciami. Toto sa dá cibriť tak, že budete spájať aj navonok nezlúčiteľné. Napríklad „vankúš“ a „vyučovanie“. Každého určite napadne niečo iné, niekoho nenapadne nič. Mňa napadlo „vyučovanie v pohodlí.“

Dnes som daný problém len načrtol. Verím, že v dohľadnej dobe vám priblížim ešte efektívnejší spôsob pamätania si informácií a uvediem zaujímavé príklady.

Rozprávať nudne o jednej veci, ktorú dobre ovládam a nevedieť reagovať v rozhovore na inú tému je horšie, ako sa laicky (i keď sčítane) zapájať do každej zaujímavej diskusie.

Peter Druska

Peter Druska

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Viem, že nič neviem. Okrem toho vedenia. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáŠkolaKomunikácia s ľuďmi

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu